Lista navrijednjih svjetskih bankarskih brendova: Kineske banke prestigle evropske
Četiri najveće kineske banke nalaze se na vrhu liste od 500 najvrednijih svjetskih bankarskih brendova, ostavljajući američke i evropske zajmodavce daleko iza sebe, prema novom izvještaju konsultantske kuće Brand Finance, koji procjenjuje vrijednost kompanija.
Osmu godinu zaredom, prvo mjesto na listi 500 najboljih svjetskih bankarskih brendova dodijeljeno je ICBC (Industrijska i komercijalna banka Kine). Zajmodavac je povećao vrijednost svog brenda 3% na 71,8 milijardi dolara (65,77 milijardi eura), što je otprilike ekvivalent nominalnog BDP-a Slovenije.
Brend, iako predstavlja samo jednu od imovine banke, često je visoko vrednovana u poređenju sa drugom imovinom u njenim knjigama.
Da bi procijenio novčanu vrijednost naziva institucije, Brand Finance je pobliže pogledao sposobnost zajmodavca da privuče pažnju i povjerenje klijenata.
Kombinovana vrijednost brenda 500 banaka na rang listi udvostručila se u posljednjoj deceniji i porasla za 2,3% u odnosu na prošlu godinu, dostigavši rekordni nivo od 1,44 biliona dolara (iznos novca blizu nominalnog BDP-a Španije).
Kineske banke zauzimaju pet mjesta među prvih deset, pokazujući snažan oporavak u odnosu na prethodnu godinu.
Gotovo dvije trećine od 74 kineska zajmodavca na listi povećalo je vrijednost svog brenda tokom 2023. “Kineski bankarski brendovi imaju jake rezerve i mogu se osloniti na podršku centralne vlade ako je potrebno”, rekao je David Haigh, predsjednik i izvršni direktor Brand Financea .
SAD je zemlja sa drugom po broju banaka na listi. Zemlja je zabilježila manji pad ukupne vrijednosti brenda (računajući sve američke banke na ovoj listi), koja iznosi 332,2 milijarde dolara (304,31 milijardu eura).
Oni na drugom kraju rang-liste, koji doživljavaju smanjenje ukupne vrijednosti brenda zajmodavaca, predvode Rusija (69%), Malezija (20%) i Nigerija (14%).
Zbog međunarodnih sankcija uvedenih Rusiji , dva najveća brenda u zemlji, VTB i Sber, doživjeli su najveći pad na rang listi, i to 91%, odnosno 63%.
Evropske banke su ispale iz prvih deset mjesta. Najveći bankarski brend u Evropi, HSBC, ima vrijednost brenda od 20 milijardi dolara (18,32 milijarde eura) i zauzima 11. mjesto u svijetu, nakon dvije godine na 12. poziciji.
Brend HSBC je dobio podsticaj nakon akvizicije britanske podružnice propale banke Silicijumske doline (SVB) u martu 2023. za 1 funtu i nakon što je iznio planove za razvoj novog i rebrendovanog entiteta – koji služi start-up zajednici – u SAD-u, UK, Bliski istok i Azija.
Prema izvještaju, dobro su poslovale i druge evropske banke. Ove godine su mnoge zemlje doživjele snažan kombinovani rast brenda, sa ukupnim povećanjem vrijednosti od 3,2% za cijeli kontinent.
Francuska, Holandija i Španija povećale su vrijednost svog brenda za oko 10% svaka.
Jedna od rijetkih uspješnih priča došla je od španske Banco Santander , koja je zauzela 13. mjesto na rang listi. Zajmodavac je uspio da poveća vrijednost svog brenda 12% na 18,9 milijardi dolara (17,31 milijardi eura) nakon kampanje sa sponzorstvima, uključujući i onu sa Ferrarijem i F1.
Mađarska se ističe u uspješnim pričama od zemlje do zemlje, jer je uspjela povećati ukupnu vrijednost svog brenda za najveći iznos među 50 najboljih.
“Podvig je OTP banka sama postigla”, navodi se u izvještaju i dodaje da je najveća komercijalna banka u zemlji toliko poboljšala vrijednost svog brenda da se pomaknula za 46 mjesta na rang listi na 177. mjesto u odnosu na prošlu godinu.
OTP posluje i u Crnoj Gori, posredstvom svoje Crnogorske komercijalne banke (CKB).
Izvještaj je izračunao dio vrijednosti brenda, na osnovu toga koliko je brend jak, gledajući koliku vrijednost pruža zajmodavac. Ove godine su otkrili da lokalne banke sve više nadmašuju globalne igrače u ovoj oblasti.
Indonezijski BCA je rangiran kao najjači svjetski bankarski brend, a regionalni afrički igrači izvještavaju o visokim ocjenama za snagu brenda, mjerene na skali od 0-100.
„Naše istraživanje pokazuje da jaki brendovi nacionalnih banaka ispunjavaju vakuum povjerenja klijenata“, rekao je Haigh.
Što se tiče toga kako banke mogu poboljšati vrijednost svog brenda u budućnosti, “ključne su smislene veze za izgradnju jakog brenda”, rekla je Joy Macknight, gostujuća urednica u Brand Finance Journalu.
Izgradnja povjerenja i jačanje osjećaja svrhe su među najvažnijim alatima. U međuvremenu, nove tehnologije u nastajanju, uključujući vještačku inteligenciju (AI), mogle bi pomoći ako se dobro koriste.
U eri u kojoj AI potencijalno preuzima zadatke kao što je korisnička podrška, “ključ uspjeha je u besprijekornoj kombinaciji energizovanih radnika i vrhunske tehnologije za pružanje relevantnih usluga i personalizovanih iskustava koja zapravo pomažu korisnicima u trenucima koji su važni”, dodao je Macknight, prenosi Investitor me.