Ruski dizajneri i brendovi pokušavaju pomoći maloprodajnom sektoru da se postupno oporavi od turbulentnih 15 mjeseci zatvaranja trgovina i pada potražnje, s novim etiketama koje popunjavaju prazninu koju su ostavili strani konkurenti.
Stotine stranih trgovaca na malo zatvorile su trgovine kao odgovor na to što je Rusija izvršila agresiju na Ukrajinu u februaru 2022., ostavljajući neke od najprestižnijih moskovskih ulica sa zatvorenim trgovinama, a industrija se pokušava oporaviti od gubitka otprilike 2,5 milijardi dolara.
Španjolski Inditex prodao je neke od svojih više od 500 ruskih trgovina kupcu iz UAE. Njegova vodeća trgovina Zara u centru Moskve, koja je bila u stanju mirovanja više od godinu dana, prošlog je mjeseca ponovo otvorena pod novom upravom i novim brendom MAAG, ostavljajući kupce uglavnom zadovoljnima.
"Čini se da se ništa nije promijenilo otkako je bio znate već ko", rekao je stanovnik Moskve Anton Reutersu ispred trgovine.
Moskovljanka Antonina rekla je: "Nisam našla nikakve razlike osim raznolikosti izbora. Trenutno je svega manje."
Maloprodaja, ključno mjerilo potrošačke potražnje, pala je 2022., pogođena skokovitom inflacijom i padom plaća, rekao je Oleg Klimov, predsjednik ruskog Vijeća trgovačkih centara.
"Ljudi općenito jednostavno nisu razumjeli što se događa", rekao je za Reuters. "Nisu htjeli trošiti novac. Gubici su bili oko 200 milijardi rubalja (2,47 milijardi dolara).
"Ali sada se oporavlja", dodao je. "Novac uvijek na kraju promijeni vlasnika."
Pristup Rusa zapadnim proizvodima, kao što su McDonald'sovi hamburgeri i Levi's farmerke - simboli vrste slobode koju je kapitalizam mogao ponuditi nakon raspada Sovjetskog Saveza - opada.
Gloria Jeans, nekad preprodavač Levi's farmerki, preuzela je centralnu moskovsku trgovinu švedskog trgovca H&M-a.
Zapadno izbjegavanje Rusije, zajedno sa zabranama izvoza i kaznenim sankcijama, komplicira trgovačke rute.
"Najveći problem su međunarodne transakcije", rekla je Ksenia Zhdanova, koja vodi vlastiti brend odjeće KSEW i komercijalna je direktorica online tržišta ruske dizajnerske odjeće Richmill.
"Naša je industrija iznimno ovisna o uvozu."
Još jedan problem je manjak osoblja, rekla je Zhdanova, navodeći nedostatak krojačica i stručnjaka u tekstilu za koji vjeruje da se može riješiti samo inicijativama pod vodstvom vlade, piše Klix.
Rusi su razvili rješenja s malim uvozom i online prodavačima koji pomažu održati strane robne marke na životu, ali neke je stvari i dalje teško pronaći.
Kupac Irina Nikulina rekla je da joj strani brendovi nisu previše nedostajali, osim kada je trebala nešto jednostavno, poput bijele majice po razumnoj cijeni.
Tatiana Vakhonina rekla je da su joj najviše nedostajali švedski div namještaja IKEA i Zara.
"Sada idemo u Kazahstan u kupovinu", rekla je. "Ali neke stvari više uopće ne možete kupiti."
Biznis.ba