mogući uzroci

Zašto većina osnivača sa prihodom od milion nikada ne dostigne 10 miliona?

Autor: Biznis.ba
Zašto većina osnivača sa prihodom od milion nikada ne dostigne 10 miliona?
Foto: Ilustracija

Kao poslovni trener sa obrazovanjem arhitekte Brus Ekfelt je sarađivao sa velikim brojem osnivača i generalnim direktorima. U jednom od svojih tekstova piše:

„Iz prve ruke sam vidio izazove koji dolaze sa širenjem biznisa. Mnogi osnivači uspijevaju da dovedu svoje kompanije do prihoda od milion, ali veoma rijetki uspješno prelaze prag od 10 miliona dolara.“

Šta Ekfelt navodi kao osnovni razlog?

Biznismeni osnivači se često oslanjaju na iste strategije koje su ih dovele do prihoda od milion dolara. Ne shvataju da je ono što je funkcionisalo u početnim fazama može postati prepreka u narednoj fazi rasta.

Ekfelt navodi pet uobičajnih grešaka koje osnivači prave i koje ih spriječavaju da razviju svoj biznis do prihoda od 10 miliona dolara. Savjetnik nudi neke od savjeta koji poslovnim ljudima pomažu da ne prave najčešće greške.

Šta rade neuspješni?

„Oni koji ne uspiju da poslovno „porastu“ ne prestaju da prodaju“, piše Ekfelt.

Jedna od najvećih prepreka za rast i povećanje prihoda je nesposobnost osnivača da se povuče iz procesa prodaje. U početku, osnivač je često najbolji prodavac, odlično upoznat sa proizvodom i strastven kada govori o vrijednosti svog proizvoda. Međutim, ovaj pristup mora da postane skalabilan. Da bi se prešlo sa prihoda od milion na 10 miliona dolara, osnivači moraju da pređu iz uloge glavnog prodavca u izgradnju fleksibilnog, modularnog i ponovljivog sistema prodaje.

Šta je rješenje po Ekfeltu?

„Rješenje podrazumijeva zapošljavanje prodajnog tima, razvijanje snažnog prodajnog procesa i ulaganje u alate koji omogućavaju timu da radi efikasno. Dobro osmišljen sistem prodaje može da donese prihode na predvidiv i dosljedan način i da omogući rast biznisa izvan kapaciteta samog osnivača.“

Najpametniji u društvu

Osnivači koji žele da razviju svoje biznise, da ih učine sposobnim za rast, moraju da zapošljavaju ljude koji su pametniji i iskusniji od njih u ključnim oblastima. Nažalost, mnogi osnivači se okružuju ljudima koji im samo klimaju glavom. Njihovi članovi tima su više zabrinuti da li su udovoljili glavnom nego da li su dovoljno inovativni i preduzimljivi.

Da bi stigli do 10 miliona dolara prihoda, osnivači moraju da izgrade rukovodeći tim iskusnih izvršnih direktora koji mogu da vode kompaniju naprijed. To zahtijeva odricanje od potrebe da budu najpametniji u društvu i prihvatanje kolektivne inteligencije jakog i raznovrsnog tima, piše Ekfelt.

Previše pažnje na interno

Još jedna uobičajna greška je posvećivanje previše vremena da se poboljšaju interne operacije i sistemi. Umjesto toga, osnivači moraju da se usredsrede na eksterno tržište. Iako su efikasne operacije ključne, one same po sebi neće pokrenuti rast. Osnivači treba da izađu iz kancelarije, da se angažuju, da budu sa kupcima, razumiju konkurenciju i izgrade strateške odnose kako bi pogurali biznis napred.

Pomjeranjem fokusa sa unutrašnjih procesa na spoljne prilike, kompanije mogu da otključaju nove tržišne šanse, sklope vrijedna partnerstva i iskoriste dodatne izvore prihoda koji su ključni za skaliranje. Ova strateška promjena omogućava poslovanju da istraži neiskorišteni potencijal, podstakne podstiče rast i poveća konkurentnost na tržištu.

Zadaci na prvom mjestu

Osnivači su često usredsređeni na zadatke i procese umesto na rezultate. Iako ovaj praktični pristup može funkcionisati u ranim fazama, on postaje usko grlo kako kompanija raste, prenosi Bonitet. Da bi razvili soj biznis i uvećali prihode, osnivači moraju da razvijaju lidere unutar firme koji mogu da postavljaju ciljeve, kreiraju strategije i da ih realizuju bez stalnog nadzora.

„Osnaživanjem članova tima da donose sopstvene odluke i preuzmu potpunu odgovornost za svoje projekte, osnivači mogu značajno da oslovode sopstvene rasporede. Ovaj pristup ne samo da smanjuje opterećenje rukovodstva već i stvara kulturu odgovornosti i inovacija unutar organizacije“ zaključuje Ekfelt.

Ovakvo osnaživanje dovodi do angažovanijeg i motivisanijeg tima, jer se pojedinci osećaju cenjeno i imaju poverenje da postižu rezultate. Ova strategija ne samo da ubrzava rast već i podstiče proaktivnu i kreativnu radnu atmosferu u kojoj se svi osjećaju odgovornim za uspjeh kompanije.

Ja to mogu bolje

Na kraju, mnogi osnivači upadaju u zamku razmišljanja da sve moraju sami da urade. Stav „ja to mogu bolje“ ograničava njihovu sposobnost skaliranja. Uspješni osnivači razumiju vrijednost korištenja spoljnih resursa, poput investitora, savjetnika, konsultanata i trenera. Ovi resursi mogu da pruže kapital, stručnost i strateške smjernice potrebne za brži i profitabilniji rast.

Strateškim korištenjem spoljnih resursa, osnivači mogu efikasno da izbjegnu uobičajne zamke s kojima se suočavaju kompanije u fazi rasta. Ovaj pristup omogućava donošenje informisanih odluka zasnovanih na stručnosti i uvidima koji možda nisu prisutni unutar kompanije. Kao rezultat, ova strateška prednost može značajno ubrzati njihovu putanju rasta, omogućavajući im da brže i efikasnije postignu svoje poslovne ciljeve.

Da bi biznis porastao sa milion na 10 miliona dolara zahtijeva više od napornog rada – zahteva fundamentalnu promjenu načina razmišljanja i strategije. Povlačenjem iz prodaje, zapošljavanjem vrhunskih talenata, fokusiranjem na tržište, razvojem lidera i korištenjem spoljnih resursa, osnivači mogu prevazići barijere koje ih sprečavaju da dostignu sledeći nivo rasta. Zato je poruka osnivačima koji stagniraju – nemojte raditi više, radite drugačije.