Međutim, izazovi sa kojima se poljoprivrednici ovog kraja suočavaju i dalje donose prepreke ka većem razvoju, stvaranju novih radnih mjesta i širenju proizvodnje.
Proizvođači voća i povrća sa područja Hercegovine su prepoznatljivi, imaju tradiciju, masovnost, pogodne klimatske uslove i jedinstvene kulture, ali im, kako kaže direktor kompanije „Dino Prom“ Edin Badžak, nedostaje veća organizovanost i zajedništvo u pristupu tržištu.
- BiH uvozi velike količine ranog ili kasnog voća i povrća za koje postoje ogromni resursi u pogledu proizvodnje na području Hercegovine. Međutim, nepostojanje adekvatnih prihvatnih centara ili distribucijskih čvorišta, odgovarajuće ambalaže, sortiranih plodova i lanca distribucije direktno doprinosi povećanju uvoza - dodao je Badžak.
Tržište, odnosno kupci i potrošači zahtjevaju adekvatna pakovanja, a posebno su atraktivna ona manjeg sadržaja ili čak upakovani pojedinačni plodovi, te je to pitanje nešto na čemu ima pomaka u zemlji.
- Potrebno nam je poljoprivrednu proizvodnju organizovati tako da prvenstveno zadovolji domaće potrebe, a onda i zahtjeve ino tržišta. Nema smisla proizvoditi ono što se ne može plasirati na tržište. Za pristup tržištu velikih marketa, odnosno lanca tržnih centara mora se osigurati, uz odgovarajući kvalitet i adekvatna ambalaža za voće i povrće. Nije samo povećana potražnja na tržištu svježeg voća i povrća iz ekološke proizvodnje, već je isto tako naglašen zahtjev za ambalažom od ekološki prihvatljivih materijala. Naravno, vizuelni uticaj ambalaže prilikom kupovine svježeg voća i povrća je neprikosnoven, i često tržište prezentuje kako ambalaža prodaje određeni proizvod - napomenuo je Badžak.
Njegova kompanija „Dino Prom“ je podržana kroz aktivnosti USAID/Sweden FARMA II projekta. Badžak pozdravlja dosad realizirane aktivnosti, te smatra da se zajedno može napraviti mnogo više.
- Potrebno je raditi na uvezivanju primarnih poljoprivrednih proizvođača voća i povrća u cilju njihovog zajedničkog nastupa na tržištu – jačanjem kapaciteta distribucijskog čvorišta stvaraju se uslovi za povećanje prihvata većih količina, ali i njihov siguran plasman na tržište. Izuzetno je nužno zasnivanje novih plantaža voća i zasada povrća, kao i povećanje postojećih površina pod njima kako bi se zadovoljili zahtjevi tržišta u pogledu kvantiteta i kontinuiteta isporuke - naveo je.
Badža je dodao da je potrebno svim proizvođačima osigurati adekvatnu stručnu osposobljenost i tehničku podršku prilikom organizacije proizvodnje voća i povrća, izgraditi i opremiti moderne objekte za prihvat, skladištenje, doradu, pakovanje i plasiranje finalnog proizvoda, takozvana distribucijska čvorišta.
- Zatim, za tržište je potrebno osigurati adekvatan kvalitet svježeg voća i povrća, koja su upakovana u odgovarajuću ambalažu. Primarnim poljoprivrednim proizvođačima je potrebno omogućiti pristup domaćem i ino tržištu, odnosno zagarantovan plasman svih proizvedenih količina. I konačno, moramo raditi na tome da osiguramo dodanu vrijednost finalnom proizvodu, odnosno svježem voću i povrću kroz sortiranje i pakovanje - zaključio je Badžak, saopćeno je iz USAID/Sweden FARMA II projekta.
Biznis.ba / FENA