Pretrpani, netačni, otkazani: vlakovi Njemačke željeznice nisu vozili bez velikih kašnjenja ni tokom Evropskog prvenstva u nogometu. No, bit će još gore prije nego što bude bolje.
Ko od sredine jula namjerava putovati Njemačkom željeznicom (Deutsche Bahn, DB), trebat će mu za iduće godine prije svega jedno: puno vremena i još više strpljenja nego do sada. Ova državna, njemačka kompanija započinje veliki program sanacije 15. jula, dan nakon završetka Evropskog prvenstva u nogometu. Do 2030. godine bi pruge, signalno-sigurnosni uređaji i kompletna mreža na 40 glavnih pruga trebali biti obnovljeni. To znači da će te dionice zbog radova biti mjesecima potpuno zatvorene. Prva na redu je oko 70 kilometara duga veza između Frankfurta na Majni i Mannheima, nazvana "Riedbahn", koja se nalazi u centralnom dijelu Njemačke.
"Riedbahn je prvi korak na našem putu k mreži velikoga kapaciteta", kaže Berthold Huber, član uprave Deutsche Bahna zadužen za infrastrukturu. "Nigdje drugo u Njemačkoj infrastruktura nije tako opterećena. Na ovoj trasi dnevno prolazi oko 300 Vlakova u lokalnom, putničkom, međunarodnom i teretnom prometu." To mogu raditi samo smanjenom brzinom, jer dionica, izgrađena sredinom 19. stoljeća, ne dozvoljava veće brzine.
Kašnjenja vlakova Njemačke željeznice su se posljednjih godina stalno povećavala. U 2023. godini manje od dvije trećine vlakova na dalekim relacijama stiglo je na odredište na vrijeme – što je novi rekordni minimum. Smatra se da vlak stiže na vrijeme kada kasni manje od 6 minuta.
Često se događa da vlakovi zbog velikih kašnjenja završe putovanje na nekoj od ranijih postaja, tj. da ne idu do krajnje destinacije. To je prednost za Njemačku željeznicu, jer takvi vlakovi ne ulaze u statistiku o vlakovima koji kasne. Da je drugačije, statistika bi bila još lošija.
Ako vlak kasni više od 60 minuta, putnici mogu zahtijevati povrat dijela cijene karte. 2023. godine DB je morao nadoknaditi 133 miliona eura, 43 posto više nego godinu dana ranije. To je novac koji nedostaje za investicije.
Finansijsko stanje državne kompanije Njemačke željeznice je loše. Od velikog pada broja putnika tokom pandemije koronavirusa, DB ne izlazi iz zone gubitaka. Bilanca za 2023. godinu pokazala je minus od oko 2,4 milijarde eura. Kompanija je u dugovima od oko 34 milijarde eura.
Sve više novca odlazi za popravke. U 2023. godini Deutsche Bahn je iz vlastitih sredstava investirao rekordnih 7,6 milijardi eura. Međutim, većina infrastrukture je toliko zastarjela da se više ne može popravljati. Za digitalno upravljan željeznički promet, koji bi u budućnosti trebao biti standard, većina opreme ionako nije upotrebljiva.
Ovaj najveći infrastrukturni program u historiji Njemačke željeznice koštat će 45 milijardi eura, prenosi SEEbiz. Oko 1,3 milijarde eura ide na sanaciju Riedbahna. Na oko 117 kilometara pruge bit će zamijenjene šine i šljunak, 152 skretnice i 140 kilometara nadzemnih električnih vodova. Radit će se i na 20 postaja na trasi, obnavljat će se signalizacija i poboljšavat će se zaštita od buke. Trasa će biti potpuno zatvorena najmanje pet mjeseci, što će utjecati na ukupni željeznički promet, uključujući međunarodne tranzitne vlakove.
Na alternativnim rutama putovanje će trajati znatno duže, a postaje na zatvorenoj trasi neće biti dostupne vlakom. Hiljadu putnika će morati prijeći na autobuse. Da se putnici ne bi previše uznemirili, pripremljena je flota vozila, koja je dodatno modernizirana. Savezni ministar prometa Volker Wissing (FDP) govori o "zamjenskom autobusnom prijevozu de luxe". "To će biti visokokvalitetno opremljeni autobusi, s toaletima, Wi-Fi-jem i tako dalje, kako bi se klijenti osjećali ugodno u zamjenskom prijevozu tijekom ovih pet mjeseci." Ova izjava znači i da takav komfor u Njemačkoj nije uobičajen.
Važno za putnike: tokom gradnje neće biti moguće direktno doći vlakom do najveće njemačke zračne luke u Frankfurtu na Majni. Osim toga, od sredine jula do sredine augusta, brza pruga sa sjeverozapada između Kölna i Frankfurta bit će zatvorena, a vlakovi će biti preusmjereni.
Problem: Savezna vlada kao glavni financijer i savezne pokrajine, koje su također finansijski uključene u financiranje Njemačke željeznice, moraju štedjeti jer su im proračuni prezaduženi. Nakon što je Savezni ustavni sud u jesen 2023. godine dijelove saveznog proračuna proglasio neustavnim, nedostaje i niz milijardi eura za investicije u željeznicu.
Tri građevinska radnika na gradilištu pored prugeTri građevinska radnika na gradilištu pored pruge
Na glavnom kolodvoru u Hannoveru građevinski radovi traju već dvije godine.
Prema trenutnom stanju, 45 milijardi eura potrebnih DB-u za sanacijske planove nije potpuno osigurano. Savezna vlada je obećala samo 30 milijardi eura. Planovi Deutsche Bahn-a predviđaju da će nakon dionice između Frankfurta na Majni i Mannheima, 2025. godine biti zatvorena i sanirana trasa od oko 280 kilometara između Hamburga i Berlina.
S do 30.000 putnika dnevno to je najprometnija direktna veza između gradova u njemačkom željezničkom saobraćaju na duge relacije. Oko 230 regionalnih, međunarodnih, putničkih i teretnih vlakova dnevno prolazi ovom dionicom između dvije najveće njemačke metropole. Također, 2025. godine treba biti sanirana trasa između Oberhausena i Emmericha prema nizozemskoj granici.
Obnova postojećih pruga nije dovoljna ako željeznica želi biti pouzdanija i efikasnija. Postojeća mreža je preopterećena, dodatni vlakovi bi mogli voziti samo preko novoizgrađenih pruga. Kako će se sve to realizirati, s obzirom na planove štednje, trenutno niko ne zna.