Sindikat državnih službenika Grčke (ADEDY) je od jučer u 24-časovnom štrajku sa zahtjevom za povećanje plata od 10 posto zbog skupoće, jer su neke nove cijene u Grčkoj drastično više od cijena istih proizvoda drugde u EU.
Poslije generalnog štrajka svih sindikata krajem februara, Konfederacija zaposlenih u privatnom sektoru (GSEE) je u aprilu imala 24-časovni štrajk iz istih razloga.
Premijer Kyriakos Mitsotakis je u pismu predsjednici Evropske komisije Ursula von der Leyen tražio „više transparentnosti“ na jedinstvenom tržištu EU, ukazavši da je to jedan od prioriteta za građane pred izbore evro-poslanika 9. juna.
„Od ključnog je značaja“da „EU dokaže da je sposobna da postavi prave prioritete“, uključujući zaštitu potrošača suočenih sa visokim cijenama, napisao je Mitsotakis u pismu objavljenom u ponedeljak.
„Moraju se donijeti smjele mjere da bi se obezbijedilo da jedinstveno tržište funkcioniše s više konkurencije i transparentnosti u korist potrošača“, ukazao je Mitsotakis tri sedmice prije euro-izbora.
Suočen s nezadovoljstvom građana u Grčkoj, on zahteva da Brisel „odlučno, brzo i efikasno interveniše“ radi regulisanja jedinstvenog tržišta.
Prema njegovim riječima, „nedavna inflatorna kriza je dovela do znatnog smanjenja kupovne moći evropskih građana i istakla asimetričnu moć multinacionalnih kompanija, u pogledu diferenciranja politike cijena“.
Kupovna moć i inflacija su glavne brige Grka pred evropske izbore.
Po riječima Mitsotakisa, u pojedinim zemljama kao što je Grčka, osnovni proizvodi široke potrošnje se prodaju skuplje nego u drugim zemljama EU zbog „teritorijalnih ograničenja u snabdevanju koja nameću velike multinacionalne kompanije“.
Radi se o tome što su se velike mulitnacionalne kompanije dogovorile da cijene podešavaju po veličlini tržišta zemalja, te su one niže na velikim tržištima jer tamo imaju konkurenciju, a više na malim gdje je manje konkurencije, prenose srbijanski mediji.
Mitsotakis predlaže mjere i za „sprječavanje politike određenih multinacionalnih kompanija da iste ili slične potrošačke proizvode plasiraju pod različitim brendovima u različitim zemljama članicama, što im omogućava različite cijene“ i traži „zabranu nepoštenih komercijalnih praksi“.
U aprilu su potrošačke ijcene u Grčkoj porasle 3,1 posto, u odnosu na isti mjesec prošle godine, uz rast cijena prehrambenih proizvoda od 5,4 posto – po podacima grčke statističke službe Elstat.
Visoki troškovi života povećali su socijalno nezadovoljstvo u Grčkoj gdje su, po evropskoj statističkoj službi EU, Eurostatu, plate tek na 21. mjestu među 27 zemalja EU.