BiH

Novalić: Željeznice Federacije po prvi put nakon rata posluju pozitivno

Autor: Biznis.ba
Novalić: Željeznice Federacije po prvi put nakon rata posluju pozitivno
Zašto je insistirao na usvajanju Zakona o doprinosima i porezu na dohodak, šta donosi stvaranje sistema one-stop-shop na prostoru Federacije, kakva je realizacija Reformske agende, šta su donijele akcize na gorivo, zašto "stoji" gradnja aerodroma kod Bihaća te šta je sa termoelektranama u Tuzli i Banovićima u intervjuu za Vijesti.ba je govorio premijer Federacije BIH Fadil Novalić.

- Nedavno su usvojena dva važna reformska zakona Zakon o doprinosima i Zakon o porezu na dohodak. Zašto ste toliko insistirali na ovim zakonskim rješenjima?

NOVALIĆ: Ova su dva zakona velikom dijelom proistekla iz mojih iskustava kao privrednika. Primijetio sam da su upravo na polju doprinosa i poreza nepošteni poslodavci imali najviše manevarskog prostora. S druge, pak, strane, znam i gdje su privrednici imali određenih poteškoća i cilj ova dva zakona jeste da im što više olakšamo poslovanje.

Razlog zbog kojeg smo odlučili da povećamo poresku osnovicu jeste da spriječimo učestalu praksu da se radnicima dio plate isplaćuje kroz, naprimjer, nerealno veliki topli obrok, a s ciljem da se izbjegne plaćanje poreza.

Ovo možda radnicima na kratke staze nije značilo ništa, no dugoročno je itekako bitno da sva primanja budu uredno evidentirana jer su one, između ostalog, osnova budućih penzija.

Zatim, prema dostupnim podacima, preko 100 hiljada radnika, koji primaju najniže plate, nije imalo topli obrok. Dakle, ta mjera na njih neće uticati nikako. Mislim da je bitno istaći da toplog obroka nemaju uglavnom zaposlenici realnog sektora, tako da će ta mjera njihovim poslodavcima donijeti veliko olakšanje.

Ima tu još jedna pogodnost za privrednike vezana za smanjenje administativnih procedura. Do sada su svaki mjesec poslodavci morali popunjavati više obrazaca, sad će sve biti svedeno na samo jedan.

Moram još jednom naglasiti da ova mjera ima fiskalno neutralan karakter jer smo uz povećanje poreske osnovice smanjili smo stopu doprinosa sa 41,5 na 33,5 posto. Dakle, država neće privrednicima uzeti ni fening više.

Zakonom o porezu na dohodak ćemo, pak, uvesti različite stope poreza u zavisnosti od visine plate. Oni koji imaju veća primanja, plaćaju i veće poreze. Dakle, oni koji zarađuju do 700 KM bit će u potpunosti oslobođeni poreza. Takvih osoba ima u Federaciji oko 55 posto. Dalje, stopa od 10 posto je predviđena za dohotke izmedju 700 i 1.500 te 20 posto za dohotke više od 1.500 KM.

Ukoliko naprimjer neko ima platu od 1600 KM, ta osoba za prvih 700 KM ne plaća porez, na razliku od 700 do 1500 KM plaća 10 posto poreza, a na razliku iznad 1500 KM plaća 20 posto poreza. Zakon štiti dakle radnike koji zarađuju najmanje.

- Pred Federalnom parlamentom će se naredne sedmice naći još jedan set zakona bitan za privrednike, a koji imaju za cilj stvaranje sistema one-stop-shop na prostoru Federacije. Znači li to da će sistem jednošalterskog poslovanja nakon RS-a konačno zaživjeti i u Federaciji?

NOVALIĆ: Ovo je jedna od osnovnih mjera za poboljšanje poslovnog ambijenta u Federaciji BiH. Ako želimo investitore, moramo im maksimalno pomoći da se snađu u kompliciranom administrativnom sistemu i da mogu što brže proći kroz sve procedure neophodne prilikom otvaranja firmi.  Sistem jednošalterskog poslovanja je već zaživio na terenu u nekoliko općina. Pozitivni primjeri stižu iz, naprimjer, Tešnja i Žepča. Međutim, da ga proširimo na područje cijele Federacije neophodna nam je sveobuhvatna reforma legislative. Moramo promijeniti set od pet zakona. Tu su Zakon o privrednim društvima, Zakon o registraciji poslovnih subjekata, Zakon o Poreskoj upravi, Zakon o FIA-i i Zakon o notarima.

Priprema paketa je trajala dosta vremena, odatle kašnjenje u uspostavljanju sistema. Imamo i puno kompliciraniji sistem podjele nadležnosti od RS-a između Fedracije, kantona i opština i da sve to posložimo trebalo je uložiti malo više truda. Ipak, već naredne sedmice očekujem da ćemo konačno riješiti sve zakonske prepreke u Parlamentu pa da ćemo moći da krenemo u proces implementacije.

- Ovo su sve mjere iz Reformske agende. Dokle smo s njenom realizacijom?

NOVALIĆ: Sa usvajanjem Zakona o doprinosima i Zakona o porezu na dohodak, mi ćemo završiti sve reforme iz oblasti ekonomije.

Ono gdje se nismo pomjerili s mrtve tačke je vladavina prava. Polovično je urađena i reforma javne uprave. Na samom početku mandata mi smo uveli moratoriji na zapošljavanje u administraciji i po prvi put poslije rata broj uposlenih nije porastao, iako se nije ni smanjio. To svakako nije dovoljno i ima još dosta posla da se uradi i na tom polju.

- Pažnju javnosti je nedavno privuklo pitanje cijena goriva. Bilo je i glasova koji su krivili Vas kao čovjeka koji je intenzivno lobirao za uvođenje akciza. Da li mislite da su nam akcize donijele više dobra ili zla?

NOVALIĆ: Ja svoj stav nisam promijenio. Akcize su nam neophodne da pokrenemo novi investicijski ciklus i cestogradnju na prostoru Federacije. Danas je najglasniji u kritikama akciza SDP, dok se istovremeno hvale kilometrima autoputa koje je izgradila njihova Vlada. Pa ne misle valjda u SDP-u da je Nermin Nikšić izgradnju cesta finansirao iz svog džepa. I oni su koristili sredstva iz akciza, potrošili su sve što je bilo na računu i to sad ne znači da Federacija treba zauvijek prestati da gradi.

Treba nam dodatni novac, a jedini način da ga prikupimo su upravo akcize.  U SDP-u su toga naravno svjesni, no umjesto da iznose činjenice oni su se, po običaju, opredijelili za politikantski pristup.

Šta se tiče samih cijena benzina, ima dio cijene na koji ne možemo uticati, a to su svjetske prilike na tržištu nafte i međunarodna politika. Postoji naravno i mogućnost da se distributeri dogovore i odluče da uvođenje akciza iskoriste da povećaju cijene iznad iznosa akcize.

Upravo je ovo razlog zbog kojeg je resorni ministar Vujanović održao sastanak sa njima i predstavio im je mjere koje ćemo morati da poduzmemo ako takav dogovor postoji. Država nije nemoćna u slučaju da neko pokušava zloupotrebiti situaciju na tržištu.

Vidjeli ste da je taj naš pristup već donio određene rezultate.

- Putevi, čini se, nisu jedini infrastrukturni projekti za koje se založila ova Vlada. Kako stojimo kad su u pitanju Željeznice i aerodromi?

NOVALIĆ: Prije svega vidite da Željeznice Federacije po prvi put nakon rata posluju pozitivno. Ovo je danas jedno zdravo javno preduzeće koje se više ne mora boriti za opstanak već koje pravi razvojne planove. Brzo kreće ljetni voz prema Jadranu, za par sedmica će biti uspostavljen željeznički saobraćaj na relaciji Sarajevo-Bihać.

Ovo su sve rezultati uspješne saradnje sa Vladom Federacije i uspješno provedene restrukturizacije kompanije.

Još jedan naš ogroman uspjeh na polju infrastrukture jeste rast aerodroma u Tuzli i u Mostaru. Svaka nova sezona donosi nove letove, to je dosad bila uglavnom Tuzla, ali vidite i sve veći interes aviokompanija za Mostar. Biće to sigurno veliki podstrek razvoju turizma u Hercegovini.

Nešto sporije napreduje realizacija projekta aerodroma Golubić u Bihaću. Federacija je obezbijedila novac i svu neophodnu podršku, nažalost već nekoliko mjeseci 6 i po miliona maraka čeka neiskorišteno na računu. Kriv je Grad Bihać koji ne radi svoj dio posla i koji nije do sada poduzeo dovoljno da završi potrebnu dokumentaciju.

Mislim da je vrijeme da razmislimo da ovaj aerodrom stavimo u nadležnost kantona ili čak i Federacije, s obzirom da lokalna zajednica očito nema ili želje ili kapaciteta da se njim ozbiljno pozabavi.

- Nešto manje se u zadnje vrijeme u javnosti govori o termoelektranama, pogotovo o TE Banovići. Javnosti je poznato da je u međuvremenu iz vaše SDA isključen Mirsad Kukić koji se najviše zalagao za ovaj projekat. Hoće li sada Vlada odustati od TE Banovići?

NOVALIĆ: Nijedan projekat bitan za Federaciju ne smije i neće biti stvar politike. Tako i Termoelektrana Banovići. I za TE Banovići i za Blok 7 u Tuzli se trebaju zalagati svi koji ovoj zemlji žele rast i napredak, bez obzira na stranačko opredjeljenje. TE Banovići nije ničiji privatni projekat već investicija od velikog značaja za Federaciju i njene građane.

Mi dakle i dalje radimo na tome da obezbijedimo Banovićima svu neophodnu pomoć da pregovori oko početka gradnje budu završeni uspješno i ja se nadam da će oba ključna energetska projekta u Tuzlanskom kantonu krenuti u realizaciju otprilike u isto vrijeme.

Biznis.ba / Vijesti.ba